Uczniowie klasy II S uczestniczyli w zajęciach w ramach programu edukacyjnego „Planeta Energii”, którego głównym celem jest propagowanie wiedzy z zakresu bezpiecznego i racjonalnego użytkowania energii elektrycznej, w tym źródeł jej wytwarzania, roli w codziennym życiu, niebezpieczeństw, jakie niesie za sobą nieprawidłowe korzystanie urządzeń elektrycznych czy nierozważne zachowanie w pobliżu obiektów energetycznych.
Realizacja programu obejmowała przeprowadzenie lekcji na następujące tematy:
-
Od łuczywa do żarówki energooszczędnej,
-
Jak to się dzieje, że żarówka świeci?,
-
Gdy zostaję sam w domu,
-
Czy możliwe jest życie bez elektryczności?
Uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach. Rozwiązywali krzyżówki, rebusy. Chętnie odpowiadali na zadawane przez nauczyciela pytania. Brali udział w dyskusjach i pogadankach. Oglądali film animowany „Nie taki prąd straszny”, z którego dowiedzieli się jak powstaje prąd. Praca na lekcjach miała charakter indywidualny i grupowy. Praca grupowa polegała na rozwiązywaniu przez 5 osobowe grupy równocześnie tego samego problemu lub na równoczesnym rozwiązywaniu przez kilku osobowe grupy różnych zadań, co sprzyjało kształtowaniu wspólnych przekonań i postaw proekologicznych. Ponadto uczniowie w czasie zajęć technicznych chętnie uczestniczyli w ćwiczeniach praktycznych, dzięki którym mogli zaobserwować efekt świecenia żarówki i samodzielnie łączyli obwód elektryczny. Ułatwiło to bezpośrednie poznanie omawianego problemu oraz sprzyjało kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności i sprawności o charakterze praktycznym.
Uczniowie brali także udział klasowym konkursie plastycznym pt. ,,Bezpiecznie korzystam z urządzeń elektrycznych” oraz wykonali plakaty dotyczące zasad korzystania z urządzeń elektrycznych w domu, co z pewnością korzystnie wpłynie na świadomość bezpieczeństwo dzieci pozostających w domu w czasie wolnym od nauki szkolnej. Prace poszczególnych zespołów zostały omówione i umieszczone w widocznym miejscu.
Powyższe działania przyczyniły się do podniesienia wiedzy uczniów na temat prądu elektrycznego, jego źródeł powstawania, źródeł światła, rodzajów elektrowni oraz kształtowania postaw proekologicznych. Przyczyniły się również do podwyższenia świadomości niebezpieczeństw związanych z niewłaściwym korzystaniem z urządzeń elektrycznych.